Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Vibrationsdæmpning af prammens indenbordsmotor 23 apr 2024 20:34 #6679

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 292


 Vibrationsdæmpning af motorprammens indenbordsmotor.
Enten den løsning jeg har valgt, med brug 4 stk svingningsdæmpere (reservedel til Zusuki påhængsmotor)…eller ved at tilføre prammen vægt, UNDER motoren (samme vægt som motoren).
Bådebygger Egon Bredgaard (1930-1994) benyttede sig af begge muligheder.
Vibrationdæmpning med vægtforøgelse klarede Egon ved at lægge vådt avispapir i bunden, under motor, ovenpå blev lagt beton, pænt udglattet og overstøbt med glasfiber.
Nå, men tilbage til vibrationsdæmpning med gummiklodser.
Jeg støbte et par langskibs vinkler (motor-fundament) i glasfiber (ca 10mm tykke).
Ovenpå blev de 4 stk Suzuki svingningsdæmpere fastboltet.
Motoren er permanent fastskruet på forkrøblet 6mm RF-plade, bukket så det netop kompenserer for gummiklodsernes højdeforøgelse. Udtagning/ilægning af motor sker således med påsat RF-plade.
Fornylig udtog jeg min 5.5HK HONDA (ilagt som ny i 2011) i forbindelse med olieskift. Det gav mulighed for et par fotos af motor og fundament m/svingningsdæmpere.

Pga. de 4 gummiklodser kan motoren “hoppe og danse”. Det problem er klaret med 2 stk KLONEX-klokoblinger i tandem (lille aksel med klo i begge ender forbinder motor og propelleraksel, den lille aksel hindres i at vandre bagud, med lille stump (30mm langt) elektrikerrør, der “klikkes” på propelleraksel, lige foran nylon lejet).
Udstødningslangen er RF-flexrør (330x50mm) fra BilTema.
I dette link kan du se motoren “på plads”, klar til drift.

https://strandoghavjagt.dk/forum/motorbaade/1328-motor-installation-i-pram




Styrbord fundament

Bagbord fundament
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Torben Raunstrup, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.
  • Side:
  • 1